‌آموزش علوم اجتماعی راهنمایی
در این وبلاگ مطالب علوم اجتماعی راهنمایی آموزش داده می شود. 
لینک های مفید

مقدمه

 

این نخستین کتاب از درس تاریخ دوره راهنمایی است. در سال های گذشته ،شما با مختصری از تاریخ ایران و اسلام آشنا شده ایددر این کتاب کمی بیشتر با تاریخ ایران قبل از اسلام آشنا می شوید. این دوره از تاریخ ایران شامل یک دوره چند هزار ساله است که با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است.

 

لازم است بدانید که شما هر رشته تحصیلی را که در آینده انتخاب نموده و در آن ادامه تحصیل دهید نیازمند اطلاعات تاریخی در مورد ان رشته هستید. هر مقدار اطلاعات شما کامل تر باشد موفق تر خواهید بود

 

 

 

درس اول

 

 

اهمیت و فایده تاریخ

 

 

 

تاریخ چیست؟

 

تاریخ سرگذشت جامعه بشری است ما در تاریخ با زندگی،عقاید و آداب رسوم مردم در دوره های مختلف آشنا می شویم . تاریخ سرگذشت انسان های گذشته و شرح چگونگی زندگی،حکومت،اعتقادات،و.... مربوط به ان هاست

 

فایده تاریخ:

 

مطالعه تاریخ ما را به گذشته باز می گرداند تا کار های مردمان گذشته را ببینیم و سخنان آنان را بشنویم و از حوادث گذشته درس عبرت بگیریم چون در هر حادثه تاریخی پند های فراوانی نهفته است .. ما با مطالعه تاریخ در میابیم که هیچ قوم و گروهی به سعادت و رستگاری نمی رسند مگر با توکل به خدا  و کار و کوشش و توجه به علم.و هر جامعه ای که دچار تفرقه و نفاق شوند از هم گسسته می گردند

 

 

در مطالعه تاریخ چه چیز اهمیت دارد؟

 

هنگام مطالعه تاریخ آنچه که مهم است بررسی علت حوادث و اتفاقات است به عنوان مثال چه عوانلی باعت پیشرفت و سعادت جامعه ای شده،جنگ های مختلف چرا روی داده اند،علم و دانش امروز انسان چگونه حاصل شده است

مادر مطالعه تاریخ در پی دست یابی به پاسخ سوالات و ریشه یابی علل حوادث هستیم

 

آیه قران در مورد اهمیت تاریخ

 

آیا در زمین سیر نمی کنند که بنگرند سر انجام پیشینیان انان چه بوده است؟                            سوره یوسف آیه 109

 

 

 

چه کسانی تاریخ را مطالعه می کنند؟

 

کسی که زندگی انسان های گذشته را مطالعه می کند مورخ نامیده می شود.آنان در مطالعه تاریخ به وضع زندگی اجتماعی و تغییرات جامعه ی انسانی بیش تر توجه دارند زیرا آشنایی با زندگی اجتماعی گذشتگان باعث شناخت بیش تر جامعه کنونی می گردد مثلا آنان با مطالعه دوران صحراگردی و گله داری و سپس کشاورزی و روستا نشینی و شهر نشینی و علم و صنعت در پی یافتن تغییرات اجتماعی در این دوره ها هستند.

آنان با مطالعه در آثار به جا مانده از گذشتگان مانند بناها،سنگ نبشته ها،اشیاء،کتاب ها  به مطالعه تاریخ می پردازند

 

ارزشیابی:

1- تاریخ  سرگذشت -------------است.   2-مهم ترین فایده تاریخ چیست؟     3- مورخان چگونه به مطالعه تاریخ می پردازند؟

 

4- تاریخ را تعریف کنید؟

درس دوم

 

انسان های اولیه چگونه زندگی می کردند؟

 

زندگی کوچ نشینی:

 

هزاران سال است که انسان در روی زمین زندگی  میکند در حدود 20 هزار سال قبل  روستا یا شهری وجود نداشتو انسان ها در دست ها و کوه ها به سر می بردند .آنان برای به دست آوردن غذا محل زندگی خود راتغییر می دادند. و از جایی به جای دیگر می رفتندکه هوای مناسب و آب و غذا کافی برای خود و حیواناتشان داشته باشد می رفتند.این نحوه زندگی را کوچ نشینی می نامند.

 

کار اصلی کوچ نشینان دام داری بود .حیواناتی مثل گاو ،گوسفند،بز ،اسب و شتر راپرورش می دادند. زندگی انان وابسته به دام هایشان بود . کوچ نشینان برای یافتن چراگاه مناسب و آب کافی همیشه در حال تغییر مکان بودند از این رو خانه های خود را از پوست و موی حیوانات می ساختند که به آن چادر می گویند. در واقع حمل و نقل چادر ،و برپاکردن و جمع کردن آن بسیار ساده بود . کوچ نشینان را چادر نشین هم می گویند.

 

جامعه کوچ نشینان.

 

آنتان به دسته های بزرگی به نام قبیله تقسیم می شدند. افراد هر قبیله با هم خویشاوند بودند. هر قبیله یک رییس داشت. مهم ترین وظیفه افراد قبیله داشتن اتحاد و همکاری برای دفاع از قبیله زیر نظر رییس قبیله بود.

 

خطرات زیادی کوچ نشینان را تهدید می کرد از جمله: حمله دشمنان،کمبود آب و چراگاه،تغییرات ناگهانی هوا و خشکسالی

از این رو عده ای از آنان به فکر افتادند که برای ادامه زندگی به کنار رودها بروند چون هم آب کافی وجود داشت و هم می توانستند با کشاورزی غذا برای خود و علوفه برای دامن هایشان به دست آورند . تازه با استفاده از آب رود ها مزارع خود را آبیاری نمودند.

 

 

ارزشیابی:

 

1- کار اصلی کوچ نشینان ---------بود.      2- کوچ نشینان به دسته های بزرگی به نام-------- تقسیم میشدند.

 3- مهم ترین وظیفه افراد قبیله چه بود؟       4-  زندگی کوچ نشینی را تعریف کنید؟

5- چرا به کوچ نشینان چادر نشین هم می گویند؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درس سوم

 

روستا ها چگونه به وجود آمدند؟

 

زندگی یک جانشینی

همان طور که درس قیل اشاره شد عده ای از کوچ نشینان برای ادامه زندگی به کنار رود ها روی آوردند .آنان از مصالح ساده برای خود خانه ساختند و غذای فصل سرد سال را برای خود و حیواناتشان انبار می کردند. کمکم با ساکن شدن قبیله های مختلف در کنار رود ها اولین روستا ها شکل گرفت.

 

کشاورزی و جامعه  یک جانشینان

آنچه که زندگی یک جا نشینی را رونق بخشید شروع کشاورزی بود. از آنجا که کشاورزی نیاز به کار در مزارع و مراقبت از آن داشت لذا روستاییان خانه های خود رادر کنار مزارع خود می ساختند..کار سنگین کشاورزی،مراقبت از خود و حیوانات در برابر حمله دشمنان و حیوانات وحشی باعث می شد که آنان خانه های خود را نزدیک هم بسازند.

روستاییان دانا ترین و با تجربه ترین خود را به عنوان رییس انتخاب می کردند که ریش سفید نام داشت و. وظیفه اصلی او داوری میان مردم بود .گاهی اوقات کوچ نشینان که مایل به زندگی یک جانشینی بودند به روستا ها حمله می کردند و آنان را از بین می بردند کم کم بیشتر کوچ نشینان به روستا ها آمده و یکجا نشین شدند.

 

از اختراعات مهم انسان قدیم چرخ بود که با استفاده از چوب وفلزات موفق به ساخت آن شدند. درواقع با کشف آتش پیشرفت های زیادی حاصل شد.آنان موفق به ساخت کوزه و ظروف گلی شدند

 

ارزشیابی :

1- مقدمه بیشتر اختراعات انسان ------بود          2- دانا ترین و با تجربه ترین فرد روستا ------نام داشت که وظیفه او-----بود

3- چرا روستاییان خانه های خود را کنار هم می ساختند؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درس چهارم

 

شهر ها و کشور های دنیای قدیم 1

 

پیدایش شهر ها در کنار رودخانه ها

 

پس از گذشت سالیان طولانی یرخی از روستاهای کنار رودها گسترش یافتند و شهر های پر جمعیتی را به وجود آوردند.اکنون دیگر همه ساکنان شهر ها کشاورز و دام دار نبودند . عده ای کشاورز،گروهی صنعتگر،عده ای هم شغل های دیگرمثل بنا،قصاب و تاجر بودند.

برای اداره شهر ها حکومت تشکیل دادند . به کسی که حکومت را در دست داشت حاکم می گفتند. در ائامه با چند دولت و شهر دنیای قدیم آشنا می شویم.

 

سومر ،کشوری در کنار رود خانه

سرزمین میان دو رود دجله وفرات را بین النهرین می نامند. در حدود 5 هزار سال پیش در این منطقه کشوری وجود داشت به نام سومر.سومر دارای چند شهر مهم بود از جمله این شهر ها اور بود از اختراعات مهم سومریان اختراع خط بود .

کوچ نشینان به آسانی توانستند که سومر را از بین ببرند چون 1- آتن ها با هم متحد نبودند 2- در اطراف سومر کوه بلند یا دریای بزرگی وجود نداشت که مانع حمله دشمنان شود.

 

حکومت بابل

 

پس از تصرف سومر توسط کوچ نشینان حکومت بابل به وجود آمد حاکم بابل حمورابی نام داشت او تمام قوانین را برروی سنگی نوشت ودر مرکز شهر قرار داد. بابلی ها برای نوشتن خط را از مردم سومر آموختند.

 

آشور، جنگ جویان دنیای قدیم

آشوری ها قوم جنگ جویی بودند که در شمال کشور بابل ساکن شدند. انان با حمله به بابل و سومر و فتح سرزمین های اطراف بیسار ثروتمند شدند . شهر مهم آنان نینوا بود که بسیار آباد و خرم بود. سر انجام با اتحاد دولت ماد و کلده این قدرت بزرگ دنیای قدیم از بین رفت

 

جیرفت کهن و شهر سوخته

 

همزمان با حکومت های بین النهرین در ایران دو حکومت قدرتمند وجود داشت یکی جیرفت کهن در شرق ایران و دیگری شهر سوخته در 70 کیلومتری شهر زابا در استان سیستان و بلوچستان. در جیرفت کهن مردم بازرگان بودند و با اطراف در ارتباط بودند صنعت گران ماهری داشتند که از سنگ و چوب مجسمه ،مهر و دیگر اشیاء را می ساختند

در شهر سوخته پزشکی،مجسمه سازی بافندیگی و صنایع چوبی رواج داشته است.

 

پیامبران الهی در بین النهرین

از پیامبران الهی دو تن در بین النهرین بودند حضرت نوح(ع) و حضرت ابراهیم (ع)

آنان مامور دعوت مردم به پرستش خدای بلند مرتبه شدند در قرآن مجید در مورد این پیامبران مطالبی آمده است.

حضرت نوح(ع) سال ها مردم را به پرستش خداوند دعوت کرد اما فقرا و ستم دیدگان ایمان آوردند پس خداوند به او دستورداد که کشتی بزرگی بسازد  و از حیوانات و مومنان آن را پر کرد به اراده خداوند باران زیادی باریدن گرفت و تمان ظالمان و کفار را از بین برد.

سال ها پس از حضرت نوح(ع) حضرت ابراهیم در بابل به دنیا آمد او مردم را به یکتاپرستی دعوت نمود حاکم ظالم بابل که نمرود نام داشت به آزار  مومنان پرداخت در یک روز که همه مشغول جشن بودند حضرت ابراهیم (ع) تمام بت ها راشکست و تبر را به دست بت بزرگ نهاد پس از روشن موضوع تصمیم گرفتند که ایشان را در آتش بسوزانند اما با اراده خداوند آتش برای ابراهیم مثل گلستان سرد شد سپس ایشان به  فلسطین و مصر و عربستان سفر کردند در این سفر بود که به فرمان خدا خانه کعبه را بازسازی نمود

 

ارزشیابی:

 

1- به کسی که حکومت را در دست داشت --------می گفتند           2-  اختراع مهم سومری ها --------بود

3- شهر مهم سومر -------و آشور ---------- بود                         4- حمورابی کگه بود وچه کرد؟

 

 

 

 

درس پنجم

 

شهر ها و کشور های دنیای قدیم 2

 

مصر زاده رود نیل

 

همزمان با حکومت سومر در بین النهرین در کنار رود نیل در کشور مصر عده ای ساکن شدند و روستا های زیادی رابه وجود آوردند  کم کم یکی از این روستا ها به شهر بزرگی تبدیل شد این شهر تب نام داشت که دارای خیابان ها و معابد بزرگی بود مصری ها حاکمان خود را فرعون می نامیدند. ظلم و ستم فرعون ها از یک طرف و حمله اقوام بیگانه باعث ازبین رفتن مصر شد.

از بین پیامبران الهی حضرت یوسف و موسی علیهم السلام در مصر زندگی می کردند.با مطالعه عکس های زیر زندگی حضرت موسی و یوسف را در ذهن خود باز سازی نموده و در روی کاغذ بنویسید.

 

ایلام کشوری در کوه ودشت

 

در کنار رود کارون مردمی زندگی می کردند که ایلامی نامیده می شوند آنان در ابتدا دام دار بودند اما بعد ها یکجانشین شدند. پایتخت آنان شهر شوش بود و قتی که ایلامی ها با خود در گیر اختلافات بودند دولت آشور به آنان حمله کردند و شکستشان دادند..

 

لیدی،فنیقیه و یونان کشورهایی در کنار دریا

 

مردم لیدی در ابتدا کوچ نشین بودند اما سر انجام در مغرب ترکیه امروزی ساکن شدند و کشور لیدی را به وجود آوردند در آن منطقه رود مهمی وجود نداشت از این رو همه مردم نمی توانستند که کشاورزی کنند لذا عده ای به کارهای  دیگر روی آوردند

مردم لیدی با اختراع پول در کار های بازرگانی بسیار موفق بودند پایتخت آنها شهر سارد بود که بسیار مجلل و آباد بود

مردم لیدی با مردم کشور فنیقیه در ارتباط بودند. فنیقیه در محل لبنان کنونی قرار داشت و شرایط آنجا هم مثل لیدی بود . اختراع مهم آن ها الفبا بود. هر مهمشان شهر صور بود.

از دیگر کشورها یونان بود که با لیدی و فنیقیه در ارتباط بود یو نانی ها دیر تر از آن ها شهر نشین شدند ولی به سرعت راه طرقی و رشد را طی کردند.از شهر های مهم آن آتن و اسپارت بودند.

 

 ارزشیابی

 

1- به حاکمان مصر ------ می گفتند       2- از اختراع مهم فنیقی ها --------بود

3- دو اقدام مهم مردم لیدی چه بود؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درس ششم

 

آریایی ها چه کسانی بودند؟

 

اقوام آریایی

 

آنان اقوام کوچ نشینی بودند که کار شان دام داری بود و در چراگاه ها و سرزمین های شمال فلات ایران ساکن بودند. آنان در کنار رود ها و در دشت ها مشغول دام داری بودند

 

چرا آریا یی ها مهاجرت کردند؟

در حدود 4500 سال قبل مهاجرت آریایی ها شروع شد . گروهی از آن ها با هند عده ای به ایران و گروهی هم به اروپا مهاجرت نمودند.مورخان علل زیر را برای مهاجرت آنان ذکر کرده اند. 1-افزایش جمعیت    2- کمبود چراگاه  3- سرد شدن ناگهانی هوا

4- هجوم اقوام همسایه.       آریایی ها که وارد ایران شدند در کنار دیگر اقوام ایرانی ساکن شدند در جنگ های بین آنان آریایی ها پیروز می شدند چون هم دارای جمعیت  بیشتری بودند و هم نیروی نظامی قوی داشتند.

فلات ایران که آریایی ها وارد آن شده بودند از هر جهت مناسب بود زیرا سرزمیم وسیعی بود که چراگاه فروانی داشت به علت وجود کوه های بلند و دریاهای اطراف به خوبی مشد از آن در برابر دشمنان محافظت نمود.

 

زندگی آریایی ها در فلات ایران:

آریایی ها سرزمین جدید خود را ایران نامیدند آنها سه دسته بودند 1- ماد ها که در غرب ایران 2- پارس ها که در مرکز ایران 3- پارت ها که در شرق ایران ساکن شدند.  پس از مدتی زردشت در میان آریایی ها آیین زردشتی را رواج داد پیروان اورا زردشتی و کتاب او را اوستا می نامند. او مردم را به پرستش اهورامزدا و دوری از اهریمن دعوت می نمود.

 

 

 

ارزشیابی :

 

1- مسکن اولیه آریایی ها -----بود         2- پیامبر ایران باستان --------نام داشت پیروان اورا-------و کتابش را -------می نامند

3- چرا   آریا یی ها مهاجرت کردند؟                       4- چرا آریایی ها فلات ایران براس سکونت انتخاب کردند؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درس هفتم

 

نخستین حکومتی که ایرانیان به وجود آوردند.

 

حكومت ماد چگونه به وجود آمد؟

همان طور كه گفتيم كه مادها گروهي از آريا يي ها بودند كه در غرب ايران ساكن شدند. آنان از چندين قبيله تشكيل شده بودند كه هر كدام براي خود داراي چراگاه و دام هاي مخصوص خود بودند. براي حفظ اين چراگاه ها دهكده هايي را به وجود آورده بودند. كد خداي يكي از اين دهكده ها ديااكو نام داشت او فردي عادل بود و به اين خاطر بيشتر مورد توجه مردم قرار مي گرفت . در اين زمان مادها اختلافات زيادي داشتند و آشوري ها هم مدام به آن ها حمله مي كردند به همين دليل آن ها ديااكو را به عنوان فرمانرواي خود انتخاب نمودند و دهكده او كه هگمتانه نام داشست به شهري بزرك تبديل گشت .

 

حكومت ماد قوي مي شود

 

بابلي ها ،ايلامي ها،آشوري ها همسايگان ماد ها بودندمادها به تقليد از آن ها براي خود دژهاي محكمي ساختند و گرداگرد هگمتانه را ديوار كشيدند .ديگر اقوام آريايي هم با آنان متحد شدند در نتيجه حكومت ماد قدرتمند گشت و دشمنان ديگر به آن ها حمله نمي كردند. حتي آنان موفق شدند دولت آشور را هم از بين ببرند.در نتيجه بادولت هاي ليدي و بابل  همسايه شدند

 

چرا حكومت ماد ضعيف شد؟

 

ماد ها بعد از مدتي ضعيف شدند سه عامل فوق باعث ضعف آنان شد 1- خوش گزراني شاهان ماد2- روساي قبايل و بزرگان ماد براي خود به تقليد از شاهان كاخ هاي باشكوه ساختند كه نتيجه آن نارضايتي مردم بود 3- نارضايتي ديگر گروه هاي ايراني بخصوص پارس ها از آنان بود سر انجام با قيام پارس ها برعليه آن ها و تصرف هگمتانه عمر حكومت ماد به پايان رسيد.

 

 

ارزشيابي

 

كد خداي يكي از دهكده هاي ماد --------نام داشت كه بيشتر مشغول داوري ميان مردم بود

سه دليل قدرتمند شدن ماد ها چه بود ؟

دلايل ضعف و سقوط حكومت ماد ها را بيان كنيد؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درس هشتم

 

حكومت هخامنشي چگونه به وجود آمد؟

 

هخامنشيان و قوم پارس

همان طور كه مي دانيد گروهي از آريايي ها پارس ها بودندسرزميني را كه اين گروه به آن وارد شده بو دند  سرزمين پارس يا فارس ناميده اند. قوم پاتر شامل جندين قبيله بودند كه مهم ترين آن  پاسارگاد نام داشت رييس اين قبيله هخامنش بود كه رييس تمام قبايل پارسي به حساب مي آمد.فرزندان او يكي پس از ديگري به حكومت رسيدند آن ها توانستند شمال خوزستان را تصرف كنند اين كار فايده زيادي برايشان داشت از جمله با علم و دانش ايلامي ها وبابلي ها آشنا شدند و كشاورزي و نوشتن و شهر سازي را از آنان آموختند

 

پادشاهي كوروش

 يكي از نوادگان هخامنش كه مردم را برعليه ماد ها متحد ساخت كوروش بوداو در جنگ با آژي دهاك پادشاه ماد اورا شكست داد با از بين رفتن ماد دولت هاي بابل وليدي ومصر به وحشت اقتادند وبا هم برعليه كورش متحد شدند ولي كورش ليدي و بابل را تصرف نمود

 

داستان برديا

 

كوروش دوپسر داشت يكي كمبوجيه و ديگري برديا پس از مرگ كوروش كمبوجيه برتخت نشست و از ترس قيام برادر مخفيانه او را كشت در هنگام حمله به مصر فردي به نام گئومات خود را برديا ناميد و بر عليه كمبوجيه قيام كرد كمبوجيه با شنيدن خبر فورا به ايران بازگشت امادر راه جان داد.پس از مدتي بزرگان هخامنشي فهميدند كه گئومات با حيله به حكومت رسيده است پس او را بركنار نمودند

 

ارزشيابي

حكومتي را كه كوروش به جود آورد به نام جدش --------ناميدند

تصرف شمال خوزستان چه اهميتي براي هخامنشيان داشت؟

داستان برديا را توضيح دهيد؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درس نهم

 

اوضاع اداري و همسايگان ايران در زمان هخامنشيان

 

 

داريوش هخامنشيان را بار ديگر قدرتمند مي سازد

 

داريوش به مدت سه سال با كساني كه برعليه هخامنشيان قيام كرده بودند جنگيد و همه را شكست داد او در كتيبه بيستون چگونگي اين جنگ ها و طرز مجازات دشمنان را بيان كرده است

 

قلمرو هخامنشيان چگونه اداره مي شد؟

داريوش بزرگان پارس را در راس امور قرار داد عده اي را دئر دربار مشغول كرد و عده را به حكومت بر نواحي مختلف تعيين كرد كه به اين عده شهر بان مي گفتند جون ممكن بود شهر بان ها برعليه حكومت قيام كنند لذا ماموراني مخفي بركارهايشان نظارت مي كردند  اين ماموران چاپار نام داشتند كه هم نامه ها را جابه جا مي كردند و هم به جاسوسي مي پرداختند

 

پايتخت هاي هخامنشيان

 

آنان براي اداره بهتر امور كشور چند پايتخت داشتند از جمله هگمتانه كه پايتخت تابستاني بود و شهر شوش كه پايتخت زمستاني بود و تخت جمشيد پايتخت بهارب هخامنشيان بود  تخت جمشيد به دستور دلريوش براي برگزاري جشن نوروز ساخته شد

 

هخامنشيان و يوناني ها

 

در اين زمان همسايه مهم غرب ايران يونان بود هر كدام از شهر هاي يئنان يك حكومت داشي دو شهر اسپارت و آتن از همه مهم تر بودند پادشاه شهر اسپارت مستبد بود ولي مردم آتن خود پادشاه را انتخاب كرده بودند و به در يا نوردي مي پرداختند آنان به علم ودانش اهميت مي دادند سقراط،افلاطونو ارسطو از جمله دانشمندان يونان بودند

 

ارزشيابي

 

پايتخت هاي هخامنشيان را نام برده و زمان استفاده از هر كدام را ذكر نماييد

در كتيبه بيستون در باره چه موضوعي بحث شده است؟

دو وظيفه اصلي چاپار چه بود؟

سه دانشمند يونان قديم را نام ببريد؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درس دهم

 

چرا هخامنشيان سرنگون شدند؟

 

ضعيف شدن حكومت هخامنشي

 

در حك.مت هخامنشي تمتم قدرت در دست پادشاه بود و شاه زادگان در فكر به دست آوردن قدرت بودند و با شاهان اختلاف داشتند و شاهان آنان را در كاخ ها و به دور از مردم نگه مي داشتند و آنان را براي اداره امور تربيت نمي كردند و كم كم پادشاهان نالايق به حكومت رسيدند و درباريان و شهر بانان از آنان اطاعت نمي كردند و از طرف ديگر مردم سرزمين هاي ديگر مثل مصرو يونان وبابل حاضر به پرداخت ماليات به حكومت هخامنشي نبودند حتي كشور مصر از ايران جدا شد

 

حمله اسكندر مقدوني به ايران

 

در هنگامي كه هخامنشيان در گير اختلافات بودند دشمني خطر ناك از مقدونيه در شمال يونان ظهور كرد او اسكندر بود كه توانست بريونان مسلط شده و مردم را برعليه هخامنشيان بشوراند  او سر انجام به ايران حمله كرد و در نبرد با داريوش سوم آخرين شاه هخامنشي اورا شكست داد تنها فردي درفارس به نام آريوبرزن در برابر اسكندر مقاومت كرد كه او هم در صحنه نبرد كشته شد اسكندر هم در اوج جواني وكشور گشايي مريض شد ومرد

 

جانشينان اسكندر

 

پس ازمرگ اسكندر قلمرو او به سه بخش تقسيم شد ايران ، مصرو يونان ايران از همه مهم تر بود چون هم ميراث تمئن هخامنشيان را داشت وهم پرجمعيت وبزرگ بود  ايران به يكي از سرداران اسكندر به نام سلوكوس رسيد او سلسله سلوكيه رادر ايران تاسيس نمود از شهر هاي مهم آنان سلوكيه و صد دروازه بودند بيشتر شهر هاي سلوكيان در مسير جاده ابريشم ساخته شده بودند

 

ارزشيابي

 

چرا در قلمرو اسكندر ليران از همه مهم تر بود؟

پس از مرگ اسكندر ايران نصيب --------- از سرداران او شد

چرا به تدريج افرادي نالايق به حكومت هخامنشيان رسيدند؟

فرمانده شجاع ايراني كه در برابر اسكندر ايستادگي كرد--------نام داشت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ یکشنبه پانزدهم فروردین 1389 ] [ 15:30 ] [ محمد ابراهیمی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

دبیرآموزش وپرورش منطقه ی زیویه از دیار دهگلان