تاثیر بازی
 شماره چهارم دوره چهارم.تاريخ انشار اين مقاله: سي ام مرداد ١٣٨٤
نويسنده: عفت صادقيان
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي – دانشكده پرستاري و مامايي همدان
چكيده:
فناوري آامپيوتر بطور وسيع در جامعه گسترش پيدا آرده است و با تمامي جنبه هاي زندگي از مدرسه تا محل آار، خدمات
بانكي، خريد و فروش، پرداخت ماليات و حتي راي گيري تلفيق شده است . امروزه اين فناوري نقش مهمي در زندگي آودآان
ايفاء مي آند واين نقش بسرعت در حال افزايش است . بطوريكه تعداد آودآان ١٧ - ٢ سال آه آامپيوتر را در منزل استفاده مي
آنند از ٤٨ % در سال ١٩٩٦ به ٧٠ % در سال ٢٠٠٠ صعود آرده است . استفاده از اينترنت نيز از ١٥ % به ٥٢ % دراين دورة ٥
ساله افزايش پيدا آرده است. اما آيا اين فناوري زندگي آودآان را بهبود مي بخشد.
علي رغم جنبه هاي مثبت از قبيل جنبه هاي آموزشي و ارائه خدمات ارتباطي و ... رايانه و اينترنت جنبه هاي منفي نيز دارد .
استفاده آنترل نشده آامپيوتر بويژه وقتي با ديگر فناوري ها از قبيل تلويزيون همراه باشد آودك را در معرض خطر اثرات مضر
آن بر تكامل فيزيكي، اجتماعي و رواني قرار مي دهد. آه از آنها مي توان به مشكلات بينايي، صدمات سيستم اسكلتي،
چاقي، اثر بر مهارتهاي اجتماعي، مشكلات ارتباطي در خانواده و اعتياد الكترونيكي اشاره آرد .در صورتيكه آامپيوتر صحيح
استفاده شود اثرات مثبتي دارد . با رعايت نكاتي هنگام استفاده از آامپيوتر مي توان مطمئن شد آه استفاده از آامپيوتر
زندگي آودآان را در حال و آينده بهبود مي بخشد .از آنجائيكه آامپيوتر در همه جاي زندگي حاضر است، مهم است آه
بفهميم چگونه اين تكنووژي مي تواند رشد و تكامل آودآان را بهبود ببخشد يا منحرف آند.
آليدواژه ها: آامپيوتر- اينترنت- آودآان – نوجوانان
مقدمه:
فناوري آامپيوتر بطور وسيع در جامعه گسترش پيدا آرده است و با تمامي جنبه هاي زندگي از مدرسه تا محل آار، خدمات
بانكي، خريد و فروش، پرداخت ماليات و حتي راي گيري تلفيق شده است( ١). مهمترين تغييراتي آه اين فن آوري بوجود آورده
بوسيله مارشال مك لوهان در يك عبارت خلاصه شده است و آن تبديل جهان به يك دهكده جهاني است. بدين معنا آه مردم
نقاط مختلف در آشورهاي سراسر آره زمين به مثابه يك دهكده امكان برقراري ارتباط با يكديگر و اطلاع از اخبار و رويدادهاي
جهاني را دارند( ٢). امروزه اين فناوري نقش مهمي در زندگي آودآان ايفاء مي آند واين نقش بسرعت در حال افزايش است(
٣). بطوريكه تعداد آودآان ١٧ - ٢ سال آه آامپيوتر را در منزل استفاده مي آنند از ٤٨ % در سال ١٩٩٦ به ٧٠ % در سال ٢٠٠٠
صعود آرده است. استفاده از اينترنت نيز از ١٥ % به ٥٢ % دراين دورة ٥ ساله افزايش پيدا آرده است. سرعت انتشار اينترنت
٩ برابر سريعتر از راديو، ٤ برابر سريعتر از آامپيوترهاي شخصي و سه برابر سريعتر از تلويزيون بوده است( ١). تحقيقات دلالت
دارد آه ١٤٩ ميليون نفر در سراسر دنيا به شبكه اينترنت مرتبط هستند آه به ميزان ١٢ % در هر ماه افزايش پيدا مي آند( ٤).
بررسي هاي آماري در سال ٢٠٠٠ بيانگر اين مطلب است آه آودآان سن ٧- ٢ سال بطور متوسط ٣٤ دقيقه در روز از آامپيوتر
استفاده مي آنند آه اين زمان با افزايش سن طولاني تر مي شود( ٥- ٢ سالگي ٢٧ دقيقه در روز، ١١ - ٦ سالگي ٤٩ دقيقه در
روزو ١٧ - ١٢ سالگي ٦٣ دقيقه در روز) ( ١).
بطور متوسط آودآان آمريكايي ٣- ١ ساعت درروز از آامپيوتر براي انجام تكاليف مدرسه، صحبت با دوستان بطور آن لاين و بازي
آردن استفاده مي آنند. ٩٠ % آودآان سن مدرسه در اين آشور به آامپيوتر دسترسي دارند( ٥).
تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
Page 1 of 8 تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
آشور ما از نظر بهره مندي از اينترنت در بين ١٧٨ آشور جهان رتبه ٨٧ را دارد آه بر اساس طبقه بندي اتحاديه جهاني
مخابرات جزء آشورهاي متوسطبشمار مي رود. ٣٥ % استفاده آنندگان اينترنت را قشر جوان تشكيل مي دهند و ميانگين
صرف شده براي اينترنت ٥٢ دقيقه در هفته بوده است( ٢).
اما آيا فناوري آامپيوتر زندگي آودآان را بهبود مي بخشد؟ از آنجائيكه آامپيوتر در همه جاي زندگي حاضر است، مهم است
آه بفهميم چگونه اين تكنووژي مي تواند رشد و تكامل آودآان را بهبود ببخشد يا منحرف آند.
روش آار:
با استفاده از تايپ آلمات آليدي در قسمت جستجوي سايتهاي yahoo و google ونيز مطالعه آتب موجود در آتابخانه ،
مطالب مربوط به تاثير اينترنت بر آودآان ونوجوانان آه معتبر بوده و قبلا در مجلات وآتب چاپ شده بود جمع آوري شده و
بصورت مقاله تدويني حاضر جمع بندي و خلاصه گرديد.
محتوي:
علي رغم جنبه هاي مثبت از قبيل جنبه هاي آموزشي و ارائه خدمات ارتباطي...رايانه و اينترنت جنبه هاي منفي نيز دارند(
۶). استفاده آنترل نشده از آامپيوتر بويژه وقتي با ديگر فناوري ها از قبيل تلويزيون همراه باشد آودك را در معرض خطر اثرات
مضر آن بر تكامل فيزيكي، اجتماعي و رواني قرار مي دهد. فعاليت فيزيكي و تعاملات اجتماعي براي سلامت و خلاقيت آودك
ضروري است در حاليكه اگر آودك مدت زمان زيادي را در مقابل صفحه آامپيوتر بگذراند او را از ورزش و ديگر فعاليتهاي آه براي
تكامل وي مفيد مي باشد بي بهره مي آند. بعلاوه آودآان ممكن است در معرض محتويات خشن و جنسي آه در حد سن
آنها نيست قرار گيرند( ١). دسترسي به چنين مطالبي ممكن است آاملا تصادفي يا عمدي باشد. هر دو اين طريق دستيابي
مورد توجه متخصصان بوده است و هشدارهاي مكرر داده شده آه صدمات بهداشت رواني از طريق اين گونه برنامه ها به
آودآان و نوجوانان بويژه در ايجاد مسائلي مانند انحرافات جنسي، خشونت، اعتياد، رفتارهاي ضد اجتماعي، سست شدن
مباني خانواده، اشاعه جرم و جنايت در طيف وسيع در بسياري موارد جبران ناپذير است( ٦).اين مشكلات را مي توان در سه
گروه فيزيكي، اجتماعي و رواني طبقه بندي نمود آه در ذيل به شرح آنها مي پردازيم.
مشكلات جسمي:
مشكلات بينايي:
به اعتقاد پزشكان آودآاني آه به مدت طولاني از آامپيوتر استفاده مي آنند در معرض خطر نزديك بيني قرار مي گيرند( ٧).
اگرچه ٧٠ % بزرگسالاني آه به دليل نگاه ممتد به صفحه مانيتور و آار طولاني مدت با آامپيوتر به علائم سندرم بينايي
آامپيوتر مبتلا هستند( ٨) تحقيقات نشان داده است آه آودآان بدلايل ذيل براي ابتلا به اين سندرم مستعدتر هستند:
- عدم توجه به مسائل بهداشتي و سلامت خود. ممكن است ساعتها در مقابل صفحه آامپيوتر بنشينند و بر آن تمرآز آنند.
- عدم بيان مشكلات بينايي توسط آودآان و ناديده گرفتن آنها.
- ايستگاههاي آاري آامپيوتر اغلب متناسب با وضيعت بالغين طراحي مي شود و براي آودآان مناسب نمي باشد.
براي پيشيگري از سندرم بينايي آامپيوتر در آودآان بايد:
- قبل از شروع مدرسه معاينه آاملي از چشم آودآان از نظر ديد نقاط دور و نزديك صورت گيرد.
Page 2 of 8 تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
- ايستگاههاي آاري آامپيوتر متناسب با وضيعت آودآان طراحي شود.
- فاصله بين مانيتور و چشم آودك ٢٨ - ١٨ اينچ توصيه مي شود. فاصله آمتر از ١٨ اينچ براي آودآان مضر است.
- والدين بايد از رفتارهاي آه بر مشكلات چشمي دلالت مي آند آگاه باشند از قبيل قرمزي چشم، مالش مكرر چشمها،
سردرد، پوزيشن هاي غير معمول، شكايت از تاري ديد و خستگي چشم( ٥).
- استفاده از پوششهايمخصوص صفحه آامپيوتر( ٧).
صدمات سيستم اسكلتي:
مشكلات نواحي مچ، گردن و پشت ، آودآاني را آه طولاني مدت از آامپيوتر استفاده مي آنند، تهديد مي آند. اين مشكل
با وضيعت قرارگيري آودك در حين آار با آامپيوتر در ارتباط است( ٩). براي پيشگيري از اين صدمات:
١) پوزيشن صحيح قسمت فوقاني بدن در حين آار با آامپيوتر حفظ شود:
- پشت بوسيله صندلي حمايت شود.
- در حين نشستن بر روي صندلي نبايد بر عقب زانوها فشار وارد شود.
- پاها روي سطحي محكم(آف زمين يا بر روي سطح شيب دار) قرار گيرد .
- سر بر روي گردن متعادل باشد.
- زاوية بين ساقه پا و ران بيش از ٩٠ درجه باشد.
- مچ بطور خنثي قرار گيرد( زاويه آمتر از ١٥ درجه).
پسر بچه ٦ ساله
دختر بچه ١٠ ساله
Page 3 of 8 تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
دختر بچه ١٢ ساله
٢) يك محل آار نرمال طراحي شود . فضايي آه آودك بتواند به آن دسترسي پيدا آند . به راحتي بنشند بدون اينكه بدنش را
بطور نامتناسب خم آند يا بپيچاند.
٣) وضيعت صفحة آامپيوتر را چك آنيد .صفخة آامپيوتر طوري قرار گيرد آه آودك بدون اينكه گردنش را به عقب و جلو خم آند
آنرا به راحتي ببيند.
۴) وجود تجهيزات مناسب در محل آار : صندلي راحت -ميز ثابت - صفحه آليد سطح پايين با شيب منفي - موس در سايز
مناسب براي آودك.
۵) صفحةمانيتور عاري از گردو غبار باشد و نور آافي موجود باشد.
۶) مدت زمان استفاده از آامپيوتر آنترل شود. زيرا صدمات فيزيكي با طول مدت استفاده از آامپيوتر در ارتباط است( ١٠ ).
Observe how you child uses the computer and then adjust the workstation
Page 4 of 8 تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
چاقي:
آودآاني آه مدت طولاني در مقابل آامپيوتر مي نشينن د، فعاليتهايشان از فعاليتهاي مورد نياز سلامتي (از قبيل ورزش) دور
مي شود در نتيجه خطر چاقي افزايش پيدا مي آند( ١١ ). براي به حداقل رساندن خطر چاقي توصيه مي شود آه مدت
استفاده از آامپيوتر به ٢- ١ ساعت در روز محدود و بر فعاليتهاي از قبيل ورزش تاآيد شود( ١).
تشنج اپيلپتيك: تشنج بطور اوايه بوسيله شكل خاصي از اپي لپسي ايجاد مي شود. اپي لپسي حساس به نور زماني ايجاد
مي شود آه آودك حساسيت بالايي به نورهاي لرزان دارد در اين حالت زماني آه در مقابل نورهاي درخشان آامپيوتر و فلاش
هاي ناشي از بازي هاي رايانه اي قرار مي گيرد تشنج آغاز مي شود. علايم متنوع مي باشد آه شامل سردرد، تغيير در
ميدان بينايي، سرگيجه، گيجي، آاهش آگاهي و تشنج مي باشد. بمحض توقف استفاده آامپيوتر علائم ناپديد مي گردد(
١١ ).
اثر اينترنت بر مهارتهاي اجتماعي:
علي رغم اينكه اينترنت بعنوان يك فناوري شگفت آور معرفي شده است بر مهارتهاي اجتماعي افراد اثرات منفي دارد(
۴).بهترين راه براي آشف خود زماني آه آودك در حال رشد و يادگيري است، تعامل با ديگر آودآان مي باشد. يادگيري از
طريق تجربه و تحريك حسها اتفاق مي افتد،آه زماني آه آودك از آامپيوتر استفاده مي آند آمتر اتفاق مي افتد. آليك آردن
بر موس و بازيهاي رايانه اي پيشرفت مناسب مهارتهاي اجتماعي آودك را به تاخير مي اندازد.زماني آه آودك به اينترنت معتاد
شد، انگيزه اش براي تعامل با ديگران آم مي شود آه خود اثرات منفي بر ارتباط شخصي و تعاملات اجتماعي دارد( ١٢ ).
مطالعات اخيرنشان مي دهد آه استفاده از اينترنت سبب ايجاد احساس بدبختي، تنهايي و بطورآلي آاهش سلامت رواني
مي شود. اشخاصي آه از اينترنت بيشتر استفاده مي آنند دوستي ها را آمتر حفظ آرده، زمان آمتري با خانواده صحبت
مي آنند، استرسورهاي بيشتري را تجربه آرده اند و احساس تنهايي و افسردگي مي آنند( ٤).
اينترنت و خانواده:
اينترنت امروزه جايگاه ويژه اي در ساختار زندگي خانواده ها پيدا آرده است و آامپيوتر به عنوان يك وسيله اما با آاربردي
متفاوت تر ، متنوع تر و شخصي تر وارد خانه شده و عرصه زندگي اجتماعي را دچار تغيير و تحول نموده و روابط اجتماعي
جديدي با ويژگيهاي نوين در جامعه حاآم مي سازد( ٢).
دليل اصلي خانواده ها از خريد آامپيوترو ارتباط با شبكه اينترنت در منزل آموزش مي باشد. والدين اعتقاد دارند آه اين ابزار
نگرش آودك را به مدرسه بهبود مي بخشد. اما با گسترش سريع استفاده از اين فناوري سوال مهمي آه ايجاد مي شود
تاثير آن بر ارتباطات بين اعضاي خانواده است. استفاده از اينترنت به چند دليل بر روابط خانواده تاثير مي گذارد:
- استفاده از اينترنت يك فعاليت زمانگير است پس مي تواند مدت تعامل آودك با خانواده اش را آاهش دهد.زمان اختصاص
داده شده براي تعامل با يكديگر پيش شرط ارتباط با آيفيت مي باشد. در يك مطالعه ٥٠ % خانواده ها بيان آردند آه مدت
زماني آه آنلاين هستند آمتر باهم صحبت مي آنند و ٤١ % موافق يادگيري رفتارهاي ضد اجتماعي در اين مدت بودند.
- اينترنت آشمكش هاي جديدي را در خانواده ايجاد مي آند. وجود فقط يك آامپيوتر در منزل رقابتي بين آودك و والدين براي
استفاده از آامپيوتر ايجاد مي آند آه گاهي سبب آشمكش مي شود.
- استفاده از صفحات وبي آه از نظر محتويات متناسب سن آودك نمي باشد سبب بحث و آشمكش بين وادين و آودآان
مي شود.
- گاهي آشمكش ناشي از دستيابي آودآان به اطلاعات خصوصي والدين مي باشد.
- والدين نگران هستند آه اينترنت آودك را از ساير فعاليتها منحرف آند و همچنين اثر ايزوله آننده اي بر او داشته باشد( ١٣ ).
اعتياد الكترونيكي:
مطالعات نشان داده است آه الگوهاي رفتاري اعتياد در بين مصرف آنندگان سنگين اينترنت وجود دارد. بررسي ها شيوع آن
را از ٦% تا بيش از ٨٠ % گزارش آرده اند( ٤). نگران آننده ترين جنبه اعتياد به اينترنت، آسيب ديدن آودآان است. آنهاد به
راحتي به بازيهاي چند نفره حتي بخشهاي مبتذل وابسته مي شوند( ١٤ ).
معتادين به اينترنت ساعتهاي بسيار طولاني در طول روز را به استفاده از اين وسيله ارتباطي مي گذرانند به نحوي آه
عملكرد شغلي واجتماعي آنها تحت تاثير قرار مي گيرد، آارشناسان اين نوع استفاده غير طبيعي از اينترنت را اصطلاحا اعتياد
arrangement so that s/he is working in the most neutral posture that you can achieve
Page 5 of 8 تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
به اينترنت مي نامند. علت اعتياد به اينرنت در بسياري از اين افراد، دستيابي به راهي براي سرآوبي اضطرابها و تنش هاي
زندگي است به گفته پژوهشگران احتمال اعتياد به اينترنت در افراد گوشه گير و افرادي آه در ارتباطهاي اجتماعي و بين
فردي خود مشكل دارند بيش از سايرين است( ١٥ ).
علايم شناخته شده اين اختلال شامل:
الف) استفاده از آامپيوتر براي خوشگذراني، شادي يا تسكين استرس.
ب) احساس تحريك پذيري غير قابل آنترل و افسردگي زماني آه از آن استفاده نمي آنند.
ج) صرف زمان طولاني و هزينه زياد براي نرم افزار و سخت افزار، روزنامه ها و فعاليتهاي مربوط به آامپيوتر.
د) بي خيال شدن نسبت به آار، مدرسه و خانواده( ٤).
به آنهايي آه نمي توانند از صفحه آامپيوتر دور شوند توصيه مي شود:
- به يك شبكه حمايت شده و سالم متصل شوند.
- زماني آه حس مي آنند بايد آامپيوتر را روشن آنند با آسي تماس بگيرند و با او صحبت آنند. اين روش رفتار شناختي
است به اين ترتيب به افراد آمك مي شود تا الگوي ذهني خود را دريابند و بدانند چگونه بايد آنرا تغيير دهند( ١٤ ).
بازيهاي رايانه اي:
امروزه گسترش بازيهاي الكترونيكي و رايانه اي به تهديد بزرگ براي قشر جوان تبديل شده است و اين امر مي تواند به بروز
بيماريهاي رواني و افسردگي در قشر جوان نيز منجر شود. امروزه دسترسي آودآان و قشر جوان به بازيهاي الكترونيكي به
سادگي امكان پذير است در حالي آه اآثر والدين نسبت به خطرات استفاده بيش از حد اين بازيها بي اطلاع هستند. در
گذشته بازيها از طريق ارتباط آودآان با يكديگر انجام مي شد اما امروزه آودآان از زمان درك و فهم اين بازيها بيشترين ساعات
روز را صرف اينگونه بازيها مي آنند در حالي آه اين ارتباط هيچگونه رابطه عاطفي و انساني ايجاد نمي آند و در صورتيكه اگر
بازيها فكري نيز نباشد تاثير گذاري نامطلوب بر روحيات آودك خواهد داشت( ١٦ ).
تاثير بازيهاي رايانه اي بويژه در ايجاد خشونت در آودآان و نوجوانان است. تحقيقات نشان مي دهد آه تاثير بازيها ي رايانه اي
بر رفتار خشونت آميز آودآان و نوجوانان بستگي به وجود چند عامل دارد. اولين عامل اينكه درجه شدت خشونت در بازي چه
اندازه است. دوم توانايي آودك براي تشخيص و تميز بين دنياي تخيلي و واقعيت زندگي است. عامل سوم قدرت آودك براي
مهار آردن تمايلات و انگيزه هاي وجودي است و بلاخره عامل چهارم چارچوب ارزشي است آه آودك در آن رشد آرده است و
يا هم اآنون زندگي مي آند و نيز ارزشهايي آه در متن و محتوي بازي مستتر است( ٦).
تحقيقات اخير دلالت دارد آه بازيهاي رايانه اي سبب صدمات مغزي طولاني مدت مي شود . بازيهاي رايانه اي فقط قسمتهاي از
مغز را آه به بينايي و حرآت اختصاص دارد تحريك مي آند و به تكامل ديگر نواحي مغز آمك نمي آند .آودآاني آه ساعتهاي
زيادي را به بازي اختصاص مي دهند لب فرونتالشان تكامل پيدا نمي آند . لب فرونتال نقش بسزايي در تكامل حافظه،
احساس و يادگيري دارد . افرادي آه لب فرونتال آنها تكامل پيدا نكرده بيشتر مستعد اعمال خشونت آميز هستند و آمتر
توانايي آنترل رفتارهايشان را دارند.
در مقابل فعاليتهايي مانند محاسبات رياضي فعاليت اين قسمت از مغز راتحريك مي آند( ١٧،١٨ ).
بازيهاي رايانه اي پر تحرك باعث بروز بيماريهاي استخواني و عصبي در ناحيه دستها و بازوها مي شود ( ١٩ ). يكي از دلايل شب
ادراي در آودآان بازيهاي ترسناك رايانه اي مي باشد ( ٢٠ ). در بازيهاي رايانه اي آودك به تنهايي بازي مي آند و گاه بدون برنامه
ريزي ساعتها مشغول بازي مي شود . تجربيات دوران آودآي در بزرگسالي تداوم مي يابد . فردي آه منفعل بازي مي آند تا
انتهاي عمر منفعل مي شود ( ٢١ ).برخي خانواده ها مانع انجام بازيهاي الكترونيكي از سوي فرزندان خود مي شوند و در واقع
با مخالفت آردن فرزندان را نسبت به استفاده از اين بازيها حريص تر مي آنند و از طرفي آودآان از هر فرصتي حتي پنهاني
سعي در استفاده از اين بازيها دارند( ١٦ ).
Page 6 of 8 تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
نتيجه گيري:
در چند سال اخير آامپيوتر و اينترنت به تدريج تا حدي جاي تلويزيون را گرفته است و احتمال مي رود آه در آينده اي نزديك
نقش عمده تري از تلويزيون را در زندگي آودآان و نوجوانان داشته باشد ( ٦). در صورتيكه از اين فناوري صحيح استفاده شود
اثرات مثبتي دازد ( ٢). در حالي آه تحقيقات بيانگر خطراتي ناشي از آاربرد بي رويه و غلط از آن است آه تمامي آاربران بويژه
آودآان را تهديد مي آند . براي اطمينان از استفاده بهينه و اينكه آامپيوتر زندگي آودآان را در حال و آينده بهبود ببخشد،
بطورآلي توجه به پيشنهادهاي زير آمك آننده است:
- آشنايي والدين با آامپيوتر و گذراندن دوره هاي آموزشي در اين زمينه و در صورت لزوم يادگيري برخي نكات از آودآان.
- صحبت با آودآان در مورد نحوه استفاده از آامپيوتر از سوي آنان و خطراتي آه در هنگام آنلاين شدن ممكن است آنها را
تهديد آند.
- قرار دادن آامپيوتر در مكاني از منزل آه بتوان فعاليتهاي آودك را تحت نظر داشت.
- محدود آردن زمان استفاده از آامپيوتر، در صورتيكه وي از تماسهاي اجتماعي خود آاسته باشد . استفاده بيش از حد از
آامپيوتر معمولا نشانگر يك مشكل است.
- همراهي با آودآان هنگام حضور آنان در اتاق هاي گفتگو اينترنتي .
- بررسي نامه هاي الكترونيكي آودآان و حذف پيام هاي نامتناسب.
- استفاده از نرم افزارهاي فيلتر آننده براي جلوگيري از مشاهده محتويات نامناسب . چنين نرم افزارهايي همچنين مي
توانند نشاني تمام سايتهاي آه آودك به آنها سر زده را ثبت آنند تا والدين بعدا آنها را بررسي آنند . البته هيچ يك از نرم
افزارها نمي توانند جايگزين همراهي والدين با آودآان شوند( ٢١ ).
- برنامه ها متناسب با رشد و تكامل آودك باشند( ٦).
- تشويق آودك به تعامل با خانواده بجاي استفاده بيش از حد از آامپيوتر.
- آامپيوتر بعنوان ابزار مكمل آموزشي باشد نه تنها راه آموزشي( ٤).
- تهيه برنامه هاي آموزشي براي والدين، معلمين و ديگر افرادي آه با آودآان آار مي آنند.
- پژوهشهاي در مورد اثرات استفاده از آامپيوتربر تكامل فيزيكي، هوشي، عقلي، اجتماعي و رواني آودآان انجام گيرد (
١).
منابع:
1. Shields M.K, Beharman R.E.Children and computer technology:Analysis and recommendations. The future of
children and computer technology. Vol:10. No:2. Fall/winter2000.P:4-30.
٢. شفيعي شفيع. اينترنت و نقش آن در زندگي اجتماعي.
.[May 2005.14].http://www.ayandehnegar.com
3. ICTs and children. www.wiki.media-culture.org.au . 2004.
4. AffonosoB. University of Nevada ,Reno. Is the internet affecting the social skills of our children? December
1.1999.
5. Wan L.K. Children and computer vision syndrome. www.allaboutvision.com . 2005.
۶. شاملو سعيد. بهداشت رواني. تهران. انتشارات رشد. ١٣٨٢ .ص ١٤٧ - ١٥٦ .
7. Emick M. Study finds direct link between computer use and vision problems in children. Mar 27.2002.
٨. عظيمي عباس، صالحي مرضيه، صالحي فرشته، مسعودي حبيبه. اثرات آار با آامپيوتر بر عملكرد بينايي. راز بهزيستن.
شماره ٣٠ . پاييز ١٣٨٣ . ص ٤١ - ٣٣ .
Page 7 of 8 تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
9. What’s new in health care computers cause vision problems in children. www.jhu.edu . April 1.2002.
10. Lang S.S. Cornell ergunomist offers web guide lines on how children can avoid injury while at their
computers. Feb 15.2000.
11. Health- Development. Computer technology and children-physical and psychological development.
www.public.iastate.edu . Oct 28.2004.
12. The internet: A positive or negative influence on children. www.firstclass.wellesley.edu . 2005.
13. Mesch G.S. The internet and the family. A study on Israel . www.soc.haif.ac.il . 2005.
١۴ . تشخيص نشانهاي اعتياد به اينترنت. www.hasht.com . ا ٢٠ مهر. ١٣٨١ .
١۵ . اضطراب دليل اصلي اعتياد به اينترنت است. www.hasht.com . ا ١٢ شهريور ١٣٨١ .
١۶ . اعتياد الكترونيكي بيماريهاي جوانان را افزايش مي دهد. . www.google.com
17. Computer games linked to learning problems. www.news.zdnet.com . August 19.2001.
18. Carelse M. Computer games:Are they harming your children? www.gentleparents.com . 2005.
١٩ . بيماريهاي آامپيوتر. www.hasht.com . (ا ٣١ تير. ١٣٨١ ).
٢٠ . شب ادراري در آودآان. . www.google.com
٢١ . اخطار پليس درمورد استفاده از اينترنت. . .www.google.com
Page 8 of 8 تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
 
 
    
 
نويسنده: عفت صادقيان
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي – دانشكده پرستاري و مامايي همدان
چكيده:
فناوري آامپيوتر بطور وسيع در جامعه گسترش پيدا آرده است و با تمامي جنبه هاي زندگي از مدرسه تا محل آار، خدمات
بانكي، خريد و فروش، پرداخت ماليات و حتي راي گيري تلفيق شده است . امروزه اين فناوري نقش مهمي در زندگي آودآان
ايفاء مي آند واين نقش بسرعت در حال افزايش است . بطوريكه تعداد آودآان ١٧ - ٢ سال آه آامپيوتر را در منزل استفاده مي
آنند از ٤٨ % در سال ١٩٩٦ به ٧٠ % در سال ٢٠٠٠ صعود آرده است . استفاده از اينترنت نيز از ١٥ % به ٥٢ % دراين دورة ٥
ساله افزايش پيدا آرده است. اما آيا اين فناوري زندگي آودآان را بهبود مي بخشد.
علي رغم جنبه هاي مثبت از قبيل جنبه هاي آموزشي و ارائه خدمات ارتباطي و ... رايانه و اينترنت جنبه هاي منفي نيز دارد .
استفاده آنترل نشده آامپيوتر بويژه وقتي با ديگر فناوري ها از قبيل تلويزيون همراه باشد آودك را در معرض خطر اثرات مضر
آن بر تكامل فيزيكي، اجتماعي و رواني قرار مي دهد. آه از آنها مي توان به مشكلات بينايي، صدمات سيستم اسكلتي،
چاقي، اثر بر مهارتهاي اجتماعي، مشكلات ارتباطي در خانواده و اعتياد الكترونيكي اشاره آرد .در صورتيكه آامپيوتر صحيح
استفاده شود اثرات مثبتي دارد . با رعايت نكاتي هنگام استفاده از آامپيوتر مي توان مطمئن شد آه استفاده از آامپيوتر
زندگي آودآان را در حال و آينده بهبود مي بخشد .از آنجائيكه آامپيوتر در همه جاي زندگي حاضر است، مهم است آه
بفهميم چگونه اين تكنووژي مي تواند رشد و تكامل آودآان را بهبود ببخشد يا منحرف آند.
آليدواژه ها: آامپيوتر- اينترنت- آودآان – نوجوانان
مقدمه:
فناوري آامپيوتر بطور وسيع در جامعه گسترش پيدا آرده است و با تمامي جنبه هاي زندگي از مدرسه تا محل آار، خدمات
بانكي، خريد و فروش، پرداخت ماليات و حتي راي گيري تلفيق شده است( ١). مهمترين تغييراتي آه اين فن آوري بوجود آورده
بوسيله مارشال مك لوهان در يك عبارت خلاصه شده است و آن تبديل جهان به يك دهكده جهاني است. بدين معنا آه مردم
نقاط مختلف در آشورهاي سراسر آره زمين به مثابه يك دهكده امكان برقراري ارتباط با يكديگر و اطلاع از اخبار و رويدادهاي
جهاني را دارند( ٢). امروزه اين فناوري نقش مهمي در زندگي آودآان ايفاء مي آند واين نقش بسرعت در حال افزايش است(
٣). بطوريكه تعداد آودآان ١٧ - ٢ سال آه آامپيوتر را در منزل استفاده مي آنند از ٤٨ % در سال ١٩٩٦ به ٧٠ % در سال ٢٠٠٠
صعود آرده است. استفاده از اينترنت نيز از ١٥ % به ٥٢ % دراين دورة ٥ ساله افزايش پيدا آرده است. سرعت انتشار اينترنت
٩ برابر سريعتر از راديو، ٤ برابر سريعتر از آامپيوترهاي شخصي و سه برابر سريعتر از تلويزيون بوده است( ١). تحقيقات دلالت
دارد آه ١٤٩ ميليون نفر در سراسر دنيا به شبكه اينترنت مرتبط هستند آه به ميزان ١٢ % در هر ماه افزايش پيدا مي آند( ٤).
بررسي هاي آماري در سال ٢٠٠٠ بيانگر اين مطلب است آه آودآان سن ٧- ٢ سال بطور متوسط ٣٤ دقيقه در روز از آامپيوتر
استفاده مي آنند آه اين زمان با افزايش سن طولاني تر مي شود( ٥- ٢ سالگي ٢٧ دقيقه در روز، ١١ - ٦ سالگي ٤٩ دقيقه در
روزو ١٧ - ١٢ سالگي ٦٣ دقيقه در روز) ( ١).
بطور متوسط آودآان آمريكايي ٣- ١ ساعت درروز از آامپيوتر براي انجام تكاليف مدرسه، صحبت با دوستان بطور آن لاين و بازي
آردن استفاده مي آنند. ٩٠ % آودآان سن مدرسه در اين آشور به آامپيوتر دسترسي دارند( ٥).
تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
Page 1 of 8 تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
آشور ما از نظر بهره مندي از اينترنت در بين ١٧٨ آشور جهان رتبه ٨٧ را دارد آه بر اساس طبقه بندي اتحاديه جهاني
مخابرات جزء آشورهاي متوسطبشمار مي رود. ٣٥ % استفاده آنندگان اينترنت را قشر جوان تشكيل مي دهند و ميانگين
صرف شده براي اينترنت ٥٢ دقيقه در هفته بوده است( ٢).
اما آيا فناوري آامپيوتر زندگي آودآان را بهبود مي بخشد؟ از آنجائيكه آامپيوتر در همه جاي زندگي حاضر است، مهم است
آه بفهميم چگونه اين تكنووژي مي تواند رشد و تكامل آودآان را بهبود ببخشد يا منحرف آند.
روش آار:
با استفاده از تايپ آلمات آليدي در قسمت جستجوي سايتهاي yahoo و google ونيز مطالعه آتب موجود در آتابخانه ،
مطالب مربوط به تاثير اينترنت بر آودآان ونوجوانان آه معتبر بوده و قبلا در مجلات وآتب چاپ شده بود جمع آوري شده و
بصورت مقاله تدويني حاضر جمع بندي و خلاصه گرديد.
محتوي:
علي رغم جنبه هاي مثبت از قبيل جنبه هاي آموزشي و ارائه خدمات ارتباطي...رايانه و اينترنت جنبه هاي منفي نيز دارند(
۶). استفاده آنترل نشده از آامپيوتر بويژه وقتي با ديگر فناوري ها از قبيل تلويزيون همراه باشد آودك را در معرض خطر اثرات
مضر آن بر تكامل فيزيكي، اجتماعي و رواني قرار مي دهد. فعاليت فيزيكي و تعاملات اجتماعي براي سلامت و خلاقيت آودك
ضروري است در حاليكه اگر آودك مدت زمان زيادي را در مقابل صفحه آامپيوتر بگذراند او را از ورزش و ديگر فعاليتهاي آه براي
تكامل وي مفيد مي باشد بي بهره مي آند. بعلاوه آودآان ممكن است در معرض محتويات خشن و جنسي آه در حد سن
آنها نيست قرار گيرند( ١). دسترسي به چنين مطالبي ممكن است آاملا تصادفي يا عمدي باشد. هر دو اين طريق دستيابي
مورد توجه متخصصان بوده است و هشدارهاي مكرر داده شده آه صدمات بهداشت رواني از طريق اين گونه برنامه ها به
آودآان و نوجوانان بويژه در ايجاد مسائلي مانند انحرافات جنسي، خشونت، اعتياد، رفتارهاي ضد اجتماعي، سست شدن
مباني خانواده، اشاعه جرم و جنايت در طيف وسيع در بسياري موارد جبران ناپذير است( ٦).اين مشكلات را مي توان در سه
گروه فيزيكي، اجتماعي و رواني طبقه بندي نمود آه در ذيل به شرح آنها مي پردازيم.
مشكلات جسمي:
مشكلات بينايي:
به اعتقاد پزشكان آودآاني آه به مدت طولاني از آامپيوتر استفاده مي آنند در معرض خطر نزديك بيني قرار مي گيرند( ٧).
اگرچه ٧٠ % بزرگسالاني آه به دليل نگاه ممتد به صفحه مانيتور و آار طولاني مدت با آامپيوتر به علائم سندرم بينايي
آامپيوتر مبتلا هستند( ٨) تحقيقات نشان داده است آه آودآان بدلايل ذيل براي ابتلا به اين سندرم مستعدتر هستند:
- عدم توجه به مسائل بهداشتي و سلامت خود. ممكن است ساعتها در مقابل صفحه آامپيوتر بنشينند و بر آن تمرآز آنند.
- عدم بيان مشكلات بينايي توسط آودآان و ناديده گرفتن آنها.
- ايستگاههاي آاري آامپيوتر اغلب متناسب با وضيعت بالغين طراحي مي شود و براي آودآان مناسب نمي باشد.
براي پيشيگري از سندرم بينايي آامپيوتر در آودآان بايد:
- قبل از شروع مدرسه معاينه آاملي از چشم آودآان از نظر ديد نقاط دور و نزديك صورت گيرد.
Page 2 of 8 تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
- ايستگاههاي آاري آامپيوتر متناسب با وضيعت آودآان طراحي شود.
- فاصله بين مانيتور و چشم آودك ٢٨ - ١٨ اينچ توصيه مي شود. فاصله آمتر از ١٨ اينچ براي آودآان مضر است.
- والدين بايد از رفتارهاي آه بر مشكلات چشمي دلالت مي آند آگاه باشند از قبيل قرمزي چشم، مالش مكرر چشمها،
سردرد، پوزيشن هاي غير معمول، شكايت از تاري ديد و خستگي چشم( ٥).
- استفاده از پوششهايمخصوص صفحه آامپيوتر( ٧).
صدمات سيستم اسكلتي:
مشكلات نواحي مچ، گردن و پشت ، آودآاني را آه طولاني مدت از آامپيوتر استفاده مي آنند، تهديد مي آند. اين مشكل
با وضيعت قرارگيري آودك در حين آار با آامپيوتر در ارتباط است( ٩). براي پيشگيري از اين صدمات:
١) پوزيشن صحيح قسمت فوقاني بدن در حين آار با آامپيوتر حفظ شود:
- پشت بوسيله صندلي حمايت شود.
- در حين نشستن بر روي صندلي نبايد بر عقب زانوها فشار وارد شود.
- پاها روي سطحي محكم(آف زمين يا بر روي سطح شيب دار) قرار گيرد .
- سر بر روي گردن متعادل باشد.
- زاوية بين ساقه پا و ران بيش از ٩٠ درجه باشد.
- مچ بطور خنثي قرار گيرد( زاويه آمتر از ١٥ درجه).
پسر بچه ٦ ساله
دختر بچه ١٠ ساله
Page 3 of 8 تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
دختر بچه ١٢ ساله
٢) يك محل آار نرمال طراحي شود . فضايي آه آودك بتواند به آن دسترسي پيدا آند . به راحتي بنشند بدون اينكه بدنش را
بطور نامتناسب خم آند يا بپيچاند.
٣) وضيعت صفحة آامپيوتر را چك آنيد .صفخة آامپيوتر طوري قرار گيرد آه آودك بدون اينكه گردنش را به عقب و جلو خم آند
آنرا به راحتي ببيند.
۴) وجود تجهيزات مناسب در محل آار : صندلي راحت -ميز ثابت - صفحه آليد سطح پايين با شيب منفي - موس در سايز
مناسب براي آودك.
۵) صفحةمانيتور عاري از گردو غبار باشد و نور آافي موجود باشد.
۶) مدت زمان استفاده از آامپيوتر آنترل شود. زيرا صدمات فيزيكي با طول مدت استفاده از آامپيوتر در ارتباط است( ١٠ ).
Observe how you child uses the computer and then adjust the workstation
Page 4 of 8 تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
چاقي:
آودآاني آه مدت طولاني در مقابل آامپيوتر مي نشينن د، فعاليتهايشان از فعاليتهاي مورد نياز سلامتي (از قبيل ورزش) دور
مي شود در نتيجه خطر چاقي افزايش پيدا مي آند( ١١ ). براي به حداقل رساندن خطر چاقي توصيه مي شود آه مدت
استفاده از آامپيوتر به ٢- ١ ساعت در روز محدود و بر فعاليتهاي از قبيل ورزش تاآيد شود( ١).
تشنج اپيلپتيك: تشنج بطور اوايه بوسيله شكل خاصي از اپي لپسي ايجاد مي شود. اپي لپسي حساس به نور زماني ايجاد
مي شود آه آودك حساسيت بالايي به نورهاي لرزان دارد در اين حالت زماني آه در مقابل نورهاي درخشان آامپيوتر و فلاش
هاي ناشي از بازي هاي رايانه اي قرار مي گيرد تشنج آغاز مي شود. علايم متنوع مي باشد آه شامل سردرد، تغيير در
ميدان بينايي، سرگيجه، گيجي، آاهش آگاهي و تشنج مي باشد. بمحض توقف استفاده آامپيوتر علائم ناپديد مي گردد(
١١ ).
اثر اينترنت بر مهارتهاي اجتماعي:
علي رغم اينكه اينترنت بعنوان يك فناوري شگفت آور معرفي شده است بر مهارتهاي اجتماعي افراد اثرات منفي دارد(
۴).بهترين راه براي آشف خود زماني آه آودك در حال رشد و يادگيري است، تعامل با ديگر آودآان مي باشد. يادگيري از
طريق تجربه و تحريك حسها اتفاق مي افتد،آه زماني آه آودك از آامپيوتر استفاده مي آند آمتر اتفاق مي افتد. آليك آردن
بر موس و بازيهاي رايانه اي پيشرفت مناسب مهارتهاي اجتماعي آودك را به تاخير مي اندازد.زماني آه آودك به اينترنت معتاد
شد، انگيزه اش براي تعامل با ديگران آم مي شود آه خود اثرات منفي بر ارتباط شخصي و تعاملات اجتماعي دارد( ١٢ ).
مطالعات اخيرنشان مي دهد آه استفاده از اينترنت سبب ايجاد احساس بدبختي، تنهايي و بطورآلي آاهش سلامت رواني
مي شود. اشخاصي آه از اينترنت بيشتر استفاده مي آنند دوستي ها را آمتر حفظ آرده، زمان آمتري با خانواده صحبت
مي آنند، استرسورهاي بيشتري را تجربه آرده اند و احساس تنهايي و افسردگي مي آنند( ٤).
اينترنت و خانواده:
اينترنت امروزه جايگاه ويژه اي در ساختار زندگي خانواده ها پيدا آرده است و آامپيوتر به عنوان يك وسيله اما با آاربردي
متفاوت تر ، متنوع تر و شخصي تر وارد خانه شده و عرصه زندگي اجتماعي را دچار تغيير و تحول نموده و روابط اجتماعي
جديدي با ويژگيهاي نوين در جامعه حاآم مي سازد( ٢).
دليل اصلي خانواده ها از خريد آامپيوترو ارتباط با شبكه اينترنت در منزل آموزش مي باشد. والدين اعتقاد دارند آه اين ابزار
نگرش آودك را به مدرسه بهبود مي بخشد. اما با گسترش سريع استفاده از اين فناوري سوال مهمي آه ايجاد مي شود
تاثير آن بر ارتباطات بين اعضاي خانواده است. استفاده از اينترنت به چند دليل بر روابط خانواده تاثير مي گذارد:
- استفاده از اينترنت يك فعاليت زمانگير است پس مي تواند مدت تعامل آودك با خانواده اش را آاهش دهد.زمان اختصاص
داده شده براي تعامل با يكديگر پيش شرط ارتباط با آيفيت مي باشد. در يك مطالعه ٥٠ % خانواده ها بيان آردند آه مدت
زماني آه آنلاين هستند آمتر باهم صحبت مي آنند و ٤١ % موافق يادگيري رفتارهاي ضد اجتماعي در اين مدت بودند.
- اينترنت آشمكش هاي جديدي را در خانواده ايجاد مي آند. وجود فقط يك آامپيوتر در منزل رقابتي بين آودك و والدين براي
استفاده از آامپيوتر ايجاد مي آند آه گاهي سبب آشمكش مي شود.
- استفاده از صفحات وبي آه از نظر محتويات متناسب سن آودك نمي باشد سبب بحث و آشمكش بين وادين و آودآان
مي شود.
- گاهي آشمكش ناشي از دستيابي آودآان به اطلاعات خصوصي والدين مي باشد.
- والدين نگران هستند آه اينترنت آودك را از ساير فعاليتها منحرف آند و همچنين اثر ايزوله آننده اي بر او داشته باشد( ١٣ ).
اعتياد الكترونيكي:
مطالعات نشان داده است آه الگوهاي رفتاري اعتياد در بين مصرف آنندگان سنگين اينترنت وجود دارد. بررسي ها شيوع آن
را از ٦% تا بيش از ٨٠ % گزارش آرده اند( ٤). نگران آننده ترين جنبه اعتياد به اينترنت، آسيب ديدن آودآان است. آنهاد به
راحتي به بازيهاي چند نفره حتي بخشهاي مبتذل وابسته مي شوند( ١٤ ).
معتادين به اينترنت ساعتهاي بسيار طولاني در طول روز را به استفاده از اين وسيله ارتباطي مي گذرانند به نحوي آه
عملكرد شغلي واجتماعي آنها تحت تاثير قرار مي گيرد، آارشناسان اين نوع استفاده غير طبيعي از اينترنت را اصطلاحا اعتياد
arrangement so that s/he is working in the most neutral posture that you can achieve
Page 5 of 8 تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
به اينترنت مي نامند. علت اعتياد به اينرنت در بسياري از اين افراد، دستيابي به راهي براي سرآوبي اضطرابها و تنش هاي
زندگي است به گفته پژوهشگران احتمال اعتياد به اينترنت در افراد گوشه گير و افرادي آه در ارتباطهاي اجتماعي و بين
فردي خود مشكل دارند بيش از سايرين است( ١٥ ).
علايم شناخته شده اين اختلال شامل:
الف) استفاده از آامپيوتر براي خوشگذراني، شادي يا تسكين استرس.
ب) احساس تحريك پذيري غير قابل آنترل و افسردگي زماني آه از آن استفاده نمي آنند.
ج) صرف زمان طولاني و هزينه زياد براي نرم افزار و سخت افزار، روزنامه ها و فعاليتهاي مربوط به آامپيوتر.
د) بي خيال شدن نسبت به آار، مدرسه و خانواده( ٤).
به آنهايي آه نمي توانند از صفحه آامپيوتر دور شوند توصيه مي شود:
- به يك شبكه حمايت شده و سالم متصل شوند.
- زماني آه حس مي آنند بايد آامپيوتر را روشن آنند با آسي تماس بگيرند و با او صحبت آنند. اين روش رفتار شناختي
است به اين ترتيب به افراد آمك مي شود تا الگوي ذهني خود را دريابند و بدانند چگونه بايد آنرا تغيير دهند( ١٤ ).
بازيهاي رايانه اي:
امروزه گسترش بازيهاي الكترونيكي و رايانه اي به تهديد بزرگ براي قشر جوان تبديل شده است و اين امر مي تواند به بروز
بيماريهاي رواني و افسردگي در قشر جوان نيز منجر شود. امروزه دسترسي آودآان و قشر جوان به بازيهاي الكترونيكي به
سادگي امكان پذير است در حالي آه اآثر والدين نسبت به خطرات استفاده بيش از حد اين بازيها بي اطلاع هستند. در
گذشته بازيها از طريق ارتباط آودآان با يكديگر انجام مي شد اما امروزه آودآان از زمان درك و فهم اين بازيها بيشترين ساعات
روز را صرف اينگونه بازيها مي آنند در حالي آه اين ارتباط هيچگونه رابطه عاطفي و انساني ايجاد نمي آند و در صورتيكه اگر
بازيها فكري نيز نباشد تاثير گذاري نامطلوب بر روحيات آودك خواهد داشت( ١٦ ).
تاثير بازيهاي رايانه اي بويژه در ايجاد خشونت در آودآان و نوجوانان است. تحقيقات نشان مي دهد آه تاثير بازيها ي رايانه اي
بر رفتار خشونت آميز آودآان و نوجوانان بستگي به وجود چند عامل دارد. اولين عامل اينكه درجه شدت خشونت در بازي چه
اندازه است. دوم توانايي آودك براي تشخيص و تميز بين دنياي تخيلي و واقعيت زندگي است. عامل سوم قدرت آودك براي
مهار آردن تمايلات و انگيزه هاي وجودي است و بلاخره عامل چهارم چارچوب ارزشي است آه آودك در آن رشد آرده است و
يا هم اآنون زندگي مي آند و نيز ارزشهايي آه در متن و محتوي بازي مستتر است( ٦).
تحقيقات اخير دلالت دارد آه بازيهاي رايانه اي سبب صدمات مغزي طولاني مدت مي شود . بازيهاي رايانه اي فقط قسمتهاي از
مغز را آه به بينايي و حرآت اختصاص دارد تحريك مي آند و به تكامل ديگر نواحي مغز آمك نمي آند .آودآاني آه ساعتهاي
زيادي را به بازي اختصاص مي دهند لب فرونتالشان تكامل پيدا نمي آند . لب فرونتال نقش بسزايي در تكامل حافظه،
احساس و يادگيري دارد . افرادي آه لب فرونتال آنها تكامل پيدا نكرده بيشتر مستعد اعمال خشونت آميز هستند و آمتر
توانايي آنترل رفتارهايشان را دارند.
در مقابل فعاليتهايي مانند محاسبات رياضي فعاليت اين قسمت از مغز راتحريك مي آند( ١٧،١٨ ).
بازيهاي رايانه اي پر تحرك باعث بروز بيماريهاي استخواني و عصبي در ناحيه دستها و بازوها مي شود ( ١٩ ). يكي از دلايل شب
ادراي در آودآان بازيهاي ترسناك رايانه اي مي باشد ( ٢٠ ). در بازيهاي رايانه اي آودك به تنهايي بازي مي آند و گاه بدون برنامه
ريزي ساعتها مشغول بازي مي شود . تجربيات دوران آودآي در بزرگسالي تداوم مي يابد . فردي آه منفعل بازي مي آند تا
انتهاي عمر منفعل مي شود ( ٢١ ).برخي خانواده ها مانع انجام بازيهاي الكترونيكي از سوي فرزندان خود مي شوند و در واقع
با مخالفت آردن فرزندان را نسبت به استفاده از اين بازيها حريص تر مي آنند و از طرفي آودآان از هر فرصتي حتي پنهاني
سعي در استفاده از اين بازيها دارند( ١٦ ).
Page 6 of 8 تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
نتيجه گيري:
در چند سال اخير آامپيوتر و اينترنت به تدريج تا حدي جاي تلويزيون را گرفته است و احتمال مي رود آه در آينده اي نزديك
نقش عمده تري از تلويزيون را در زندگي آودآان و نوجوانان داشته باشد ( ٦). در صورتيكه از اين فناوري صحيح استفاده شود
اثرات مثبتي دازد ( ٢). در حالي آه تحقيقات بيانگر خطراتي ناشي از آاربرد بي رويه و غلط از آن است آه تمامي آاربران بويژه
آودآان را تهديد مي آند . براي اطمينان از استفاده بهينه و اينكه آامپيوتر زندگي آودآان را در حال و آينده بهبود ببخشد،
بطورآلي توجه به پيشنهادهاي زير آمك آننده است:
- آشنايي والدين با آامپيوتر و گذراندن دوره هاي آموزشي در اين زمينه و در صورت لزوم يادگيري برخي نكات از آودآان.
- صحبت با آودآان در مورد نحوه استفاده از آامپيوتر از سوي آنان و خطراتي آه در هنگام آنلاين شدن ممكن است آنها را
تهديد آند.
- قرار دادن آامپيوتر در مكاني از منزل آه بتوان فعاليتهاي آودك را تحت نظر داشت.
- محدود آردن زمان استفاده از آامپيوتر، در صورتيكه وي از تماسهاي اجتماعي خود آاسته باشد . استفاده بيش از حد از
آامپيوتر معمولا نشانگر يك مشكل است.
- همراهي با آودآان هنگام حضور آنان در اتاق هاي گفتگو اينترنتي .
- بررسي نامه هاي الكترونيكي آودآان و حذف پيام هاي نامتناسب.
- استفاده از نرم افزارهاي فيلتر آننده براي جلوگيري از مشاهده محتويات نامناسب . چنين نرم افزارهايي همچنين مي
توانند نشاني تمام سايتهاي آه آودك به آنها سر زده را ثبت آنند تا والدين بعدا آنها را بررسي آنند . البته هيچ يك از نرم
افزارها نمي توانند جايگزين همراهي والدين با آودآان شوند( ٢١ ).
- برنامه ها متناسب با رشد و تكامل آودك باشند( ٦).
- تشويق آودك به تعامل با خانواده بجاي استفاده بيش از حد از آامپيوتر.
- آامپيوتر بعنوان ابزار مكمل آموزشي باشد نه تنها راه آموزشي( ٤).
- تهيه برنامه هاي آموزشي براي والدين، معلمين و ديگر افرادي آه با آودآان آار مي آنند.
- پژوهشهاي در مورد اثرات استفاده از آامپيوتربر تكامل فيزيكي، هوشي، عقلي، اجتماعي و رواني آودآان انجام گيرد (
١).
منابع:
1. Shields M.K, Beharman R.E.Children and computer technology:Analysis and recommendations. The future of
children and computer technology. Vol:10. No:2. Fall/winter2000.P:4-30.
٢. شفيعي شفيع. اينترنت و نقش آن در زندگي اجتماعي.
.[May 2005.14].http://www.ayandehnegar.com
3. ICTs and children. www.wiki.media-culture.org.au . 2004.
4. AffonosoB. University of Nevada ,Reno. Is the internet affecting the social skills of our children? December
1.1999.
5. Wan L.K. Children and computer vision syndrome. www.allaboutvision.com . 2005.
۶. شاملو سعيد. بهداشت رواني. تهران. انتشارات رشد. ١٣٨٢ .ص ١٤٧ - ١٥٦ .
7. Emick M. Study finds direct link between computer use and vision problems in children. Mar 27.2002.
٨. عظيمي عباس، صالحي مرضيه، صالحي فرشته، مسعودي حبيبه. اثرات آار با آامپيوتر بر عملكرد بينايي. راز بهزيستن.
شماره ٣٠ . پاييز ١٣٨٣ . ص ٤١ - ٣٣ .
Page 7 of 8 تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
9. What’s new in health care computers cause vision problems in children. www.jhu.edu . April 1.2002.
10. Lang S.S. Cornell ergunomist offers web guide lines on how children can avoid injury while at their
computers. Feb 15.2000.
11. Health- Development. Computer technology and children-physical and psychological development.
www.public.iastate.edu . Oct 28.2004.
12. The internet: A positive or negative influence on children. www.firstclass.wellesley.edu . 2005.
13. Mesch G.S. The internet and the family. A study on Israel . www.soc.haif.ac.il . 2005.
١۴ . تشخيص نشانهاي اعتياد به اينترنت. www.hasht.com . ا ٢٠ مهر. ١٣٨١ .
١۵ . اضطراب دليل اصلي اعتياد به اينترنت است. www.hasht.com . ا ١٢ شهريور ١٣٨١ .
١۶ . اعتياد الكترونيكي بيماريهاي جوانان را افزايش مي دهد. . www.google.com
17. Computer games linked to learning problems. www.news.zdnet.com . August 19.2001.
18. Carelse M. Computer games:Are they harming your children? www.gentleparents.com . 2005.
١٩ . بيماريهاي آامپيوتر. www.hasht.com . (ا ٣١ تير. ١٣٨١ ).
٢٠ . شب ادراري در آودآان. . www.google.com
٢١ . اخطار پليس درمورد استفاده از اينترنت. . .www.google.com
Page 8 of 8 تاثير آامپيوتر و اينترنت بر آودآان و نوجوانان
       + نوشته شده در دوشنبه ششم اردیبهشت ۱۳۸۹ ساعت 16:37 توسط محمد ابراهیمی
        | 
       
   
	  دبیرآموزش وپرورش منطقه ی زیویه  از دیار دهگلان